Aftalemål

Randers Byråd har besluttet, at der fra 1. januar 2007 skal indgås aftaler med alle arbejdspladser i Randers Kommune. De overordnede mål med aftalestyringen er effektiv service med høj kvalitet til borgerne, mere udvikling, råderum til de kommunale ledere og medarbejdere samt bedre muligheder for byrådet til at styre kommunen. Aftalen har desuden til formål at skabe sammenhæng mellem byrådets politik og de udførende enheders faktiske handlinger, koble den økonomiske styring med de politiske mål og dermed øge mulighederne for strategisk planlægning. Hensigten er ligeledes at skabe klarhed for ledere og medarbejdere over, hvilke mål de skal forfølge, og inden for hvilken ramme dette skal foregå.

Dekoration

Aftalen indgås inden for rammerne af lovgivningen, byrådets visioner og politikker samt aftaleenhedens budget. Byrådet har fortsat det juridiske og bevillingsmæssige ansvar. Byrådet kan derfor til enhver tid tilbagekalde eller ændre i aftalen i kraft af det almindelige over/ underordnelsesforhold.

Børne- og familieudvalget indgår med hjælp fra forvaltningen aftaler med aftaleenhederne, for hvem
aftalerne bliver grundlaget for den service, sagsbehandling eller udviklingsvirksomhed, de har ansvaret for at løse.

Denne aftale gælder fra januar 2024 til december 2026, og aftalen er indgået mellem Børnehuset
Himmelblå og Randers Byråd.

Aftaleenheden drives i henhold til lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven).

Vores aftalemål 2024 -2026

 

Alle børn skal føle
sig som betydningsfulde medspillere i fællesskabet.

Intention:

Vi har alle en værdi og er vigtige brikker i det store Himmelblå puslespil.

VI har brug for hinanden på trods af forskellige forudsætninger, og gennem fællesskabet får vi øje på og anerkender hinanden, lærer af og med hinanden og udvikler os.
Vi oplever, at der er børn der har svært ved at finde deres vej ind i fællesskabet. Det kan f.eks. være børn, der har svært ved at være i samlinger med hele børnegruppen, de kan have svært ved at regulere
sig selv og kommer måske til, at virke uroligeeller falder i staver.

Det kan også være børn,som har svært ved at komme med ind i lege og aktiviteter med de andre børn, de mangler erfaringer med at indgå i sociale relationer.

Handling:

Kompetenceudvikling i Neuropsykologisk Relationel Pædagogik(NPRP)/Neuropsykologisk udviklingsleg (NPU).
Alle medarbejdere får
kendskab til

Pædagogerne får alle et uddannelsesforløb og hele medarbejdergruppen får et forløb som er baseret på videooplæg med fælles refleksion.
Dette for at vi får et fælles sprog og ”værktøjskasse”, som kan bruges så vi kan skabe rammer, der gør at alle børn får lige, deltagelsesmuligheder ind i fællesskabet.
Vi er startet med kompetenceudviklingen, og den kommer til at strække sig ind i det meste af 2024.
Vi er sammen med de andre selvejende institutioner i Randers om kompetenceudviklingen og afholder også et arrangement for forældrene i foråret 2024 for at fortælle hvad det er NPRP/NPU kan og hvordan forældrene kan se det i praksis i institutionerne.

Effekt

Vi forventer et fælles sprog, som kan kvalificere de indsatser vi laver, både for de enkelte børn og for børnegruppen.
Vi forventer også, at vi som medarbejdergruppe bedre kan sparre med hinanden og kvalificerer vores praksis, når vi får et bredt kompetenceløft, med børnenes perspektiv i fokus.
Vi oplever allerede, at indsatsen passer godt sammen med det tværfaglige arbejde vi allerede har med PPR, og dette vil vi også arbejde målrettet med, bl.a. på TN møder men også i sparring med psykologer og fremskudte socialrådgivere.
Vi vil arbejde med måder at måle effekten på

Vi har ikke lagt os fast på metoder, men vil undersøge om der er nogen måder, at måle blandt børnene, det kunne være interview eller korte spørgeskemaer, hvorbørnene skal sætte kryds når medarbejderne læser spørgsmål op, eller kommeen perle i et glas(ja/nej spørgsmål) eller lignende.