Aftalemål
Denne aftale gælder fra januar 2024 til december 2026. Aftalen er indgået mellem Børnehuset Himmelblå og Randers Byråd.
Børnehuset drives i henhold til dagtilbudsloven.
Vores aftalemål 2024-2026: Alle børn skal føle sig som betydningsfulde medspillere i fællesskabet.
Intention
Vi har alle en værdi og er vigtige brikker i det store Himmelblå puslespil.
VI har brug for hinanden på trods af forskellige forudsætninger, og gennem fællesskabet får vi øje på og anerkender hinanden, lærer af og med hinanden og udvikler os.
Vi oplever, at der er børn, der har svært ved at finde deres vej ind i fællesskabet. Det kan f.eks. være børn, der har svært ved at være i samlinger med hele børnegruppen; de kan have svært ved at regulere sig selv og kommer måske til at virke urolige eller falder i staver. Det kan også være børn, som har svært ved at komme med ind i lege og aktiviteter med de andre børn, da de mangler erfaringer med at indgå i sociale relationer.
Handling
Kompetenceudvikling i Neuropsykologisk Relationel Pædagogik (NPRP) og Neuropsykologisk udviklingsleg (NPU).
Pædagogerne får alle et uddannelsesforløb, og hele medarbejdergruppen får et forløb, som er baseret på videooplæg med fælles refleksion.
Dette for at vi får et fælles sprog og en "værktøjskasse", som kan bruges, så vi kan skabe rammer, der gør, at alle børn får lige deltagelsesmuligheder i fællesskabet.
Vi er startet med kompetenceudviklingen, og den kommer til at strække sig ind i det meste af 2024.
Vi er sammen med de andre selvejende institutioner i Randers Kommune om kompetenceudviklingen og afholder også et arrangement for forældrene i foråret 2024 for at fortælle, hvad det er NPRP/NPU kan, og hvordan forældrene kan se det i praksis i institutionerne.
Effekt
Vi forventer et fælles sprog, som kan kvalificere de indsatser, vi laver - både for de enkelte børn og for børnegruppen.
Vi forventer også, at vi som medarbejdergruppe bedre kan sparre med hinanden og kvalificere vores praksis, når vi får et bredt kompetenceløft med børnenes perspektiv i fokus.
Vi oplever allerede, at indsatsen passer godt sammen med det tværfaglige arbejde, vi allerede har med PPR. Dette vil vi også arbejde målrettet med, bl.a. på TN møder, men også i sparring med psykologer og fremskudte socialrådgivere.
Vi har ikke lagt os fast på metoder, men vil undersøge, om der er nogen måder at måle blandt børnene. Det kunne være interview eller korte spørgeskemaer, hvor børnene skal sætte kryds, når medarbejderne læser spørgsmål op, eller komme en perle i et glas (ja/nej-spørgsmål) eller lignende.